10 kroków do udanego zakupu używanego iPhone
Chęć posiadania iPhone, nie musi wiązać się z zakupem nowego urządzenia, chociaż jest to zawsze najbezpieczniejsze i najpewniejsze rozwiązanie. Gdy podejmiesz jednak decyzje o zakupie używanego iPhone, musisz wiedzieć na co zwrócić uwagę, żeby ograniczyć ryzyko i cieszyć się z nowego sprzętu jak najdłużej.
W trakcie działalności naszego serwisu bardzo często powtarzają się przypadki, w których zgłaszają się do nas użytkownicy wchodzący w posiadanie używanego iPhone i potrzebujący pomocy serwisowej. Przy dokładniejszych oględzinach nierzadko okazuje się, że sprzedawca nie do końca był szczery w opisie swojego przedmiotu i potwierdza się że sprzęt nie był wart swojej ceny.
Postanowiliśmy przygotować kilka cennych porad i informacji, na które elementy zawsze należy zwrócić uwagę i na czym się skupić, aby wybrać tylko najlepsze urządzenie. Na dole poradnika, zapisaliśmy 10 kroków do udanego zakupu używanego iPhone.
Gdzie szukać używanego iPhone? Jest wiele miejsc, w którym możesz kupić iPhone z drugiej ręki, ale nie wszystkie są tak pewne jak mogłoby się wydawać.
Lombardy – W takim miejscu pracownicy są przeszkoleni w weryfikacji przyjmowanego sprzętu, dzięki czemu zwiększa się szansa, że urządzenie działa prawidłowo. Zazwyczaj transakcje są dość szybkie i nie sposób zlokalizować i wyeliminować wszystkich usterek podczas krótkiego testu. Urządzenie nie jest również otwierane, przez co nie masz informacji czy było już serwisowane. Problemy mogą pojawić się podczas dłuższej pracy, o czym dowiesz się już po zakupie. Z reguły otrzymujesz również krótką lub tak zwaną rozruchową gwarancję – która może być liczona nawet w dniach (spotkaliśmy się również z jednodniową gwarancją). Okres gwarancji na sprzedawany przedmiot jest dobrowolny, ale może świadczyć o wiedzy sprzedawcy o jego stanie, dlatego odradzamy zakupy w takich miejscach.
Aukcje/oferty od firm – Są to podmioty, które żyją ze sprzedaży urządzeń i w wielu miejscach liczy się ilość, a nie jakość. Jest natomiast duża szansa, że urządzenie zostało sprawdzone i naprawione w wymaganym zakresie. W tym wypadku ważne jest zwrócenie uwagi na opis, który powinien być rzetelny i obszerny. Sugerujemy unikać tych ofert, które mają w opisie słowo „powystawowe”. Urządzenie powinno być objęte gwarancją (najlepiej 12 miesięczną), wtedy ryzyko zakupu maleje. Pozytywne opinie również są dobrym znakiem i warto zastanowić się nad zakupem.
Aukcje/oferty osób prywatnych – Wiele osób zmienia sprzęt przy okazji każdej premiery nowego iPhone i pojawia się przy tym potrzeba pozbycia się poprzedniego. Dobrym pomysłem na zakup jest szukanie okazji wśród znajomych, którym możemy zaufać. Minusem takiego zakupu jest brak gwarancji i to, że praktycznie nigdy nie mamy możliwości zwrotu. Plusem jest fakt, że jest to rozwiązanie przy którym najrzadziej pojawiają się problemy lub ujawniają się ewentualne ukryte przez sprzedającego wady. Mimo wszystko warto być czujnym i nie szukać okazji cenowych, które mogą sugerować chęć szybkiego pozbycia się urządzenia.
Sklepy internetowe – Z reguły są to firmy realizujące naprawę i przygotowanie iPhone do sprzedaży z udziałem wykwalifikowanych osób. W większości przypadków, takie firmy dbają o swoją renomę i pilnują, żeby sprzedawany sprzęt był dobrej jakości. Gdy oferta uwzględnia gwarancję, możliwość zwrotu, a sama firma posiada dobre opinie, szansa na zakup wadliwego sprzętu jest bardzo niska.
Jak sprawdzić urządzenie przed zakupem?
Status rat sprzętowych - Podstawową czynnością jest weryfikacja numeru IMEI, w szczególności potwierdzenie, że iPhone jest wolny od obciążeń u operatorów. Powszechną praktyką jest zakup urządzenia u operatora komórkowego na raty i jego szybka sprzedaż. W sytuacji gdy pierwotny właściciel, zaprzestanie spłacania rat, urządzenie może zostać zablokowane i tym samym stać się bezużyteczne dla nowego użytkownika. Numer IMEI znajdziesz w aplikacji Ustawienia>Ogólne>To urządzenie>IMEI lub w aplikacji Telefon po wpisaniu na klawiaturze numerycznej kodu *#06# Numer IMEI należy zweryfikować na poniższych stronach przygotowanych przez operatorów:
Blokada SimLock – choć ciężko jest zweryfikować bez odpowiednich narzędzi czy urządzenie posiada taką blokadę, to warto chociaż włożyć własną kartę, lub kartę operatora z którego usług zamierzasz korzystać. Przy zakupie na odległość można również sprawdzić czy blokada jest aktywna, korzystając z usług specjalnych portali, które umożliwiają taką weryfikację właśnie po podaniu numeru IMEI. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę na przykład „status simlock” lub „sprawdzenie simlock”. Uzyskanie raportu to koszt z reguły około 5-10 zł.
Blokada iCloud – kolejna blokada, która może sprawić wiele problemów, a nawet spowodować, że iPhone będzie bezużyteczny. W aplikacji Ustawienia, na samej górze powinien widnieć komunikat „Zaloguj się na iPhonie”. W przypadku gdyby w tym miejscu znajdowało się imię i nazwisko poprzedniego właściciela, należy poprosić go o wylogowanie się w aplikacji Ustawienia kliknij na nazwę zalogowanego użytkownika na samej górze, a następnie na samym dole Wyloguj się. Do wylogowania potrzebne będzie połączenie z internetem oraz podanie hasła do zalogowanego konta iCloud. W sytuacji gdy dokonujesz zakupu przez internet, status blokady iCloud na urządzeniu możesz zweryfikować bezpłatnie korzystając ze specjalnych serwisów. Na przykład: https://iunlocker.com/check_icloud.php
Urządzenie można również odblokować, poprzez zdalne wymazanie i wylogowanie się z konta iCloud, bez podawania własnego hasła nowemu użytkownikowi. Dokładna instrukcja jak to zrobić znajduje się na stronie:https://support.apple.com/pl-pl/HT201351 w sekcji „Jeśli nie masz już telefonu iPhone...”
Gwarancja – W przypadku gdy sprzedawany iPhone jest jeszcze objęty gwarancją, warto jest zweryfikować takie informacje. Pierwszym miejscem jest samo urządzenie. Należy w aplikacji Ustawienia>Ogólne>To urządzenie>Gwarancja sprawdzić datę jej wygaśnięcia. Druga możliwość, to wpisanie numeru IMEI urządzenia na stronie https://checkcoverage.apple.com/pl/pl/ dzięki której również otrzymasz informację o dacie wygaśnięcia gwarancji.
Funkcje – poprawność działania urządzenia powinna zostać zweryfikowana w jak najszerszym zakresie, co pozwoli zminimalizować ryzyko wykonania dodatkowej naprawy po zakupie. Poniżej zebraliśmy listę najważniejszych funkcji i sposoby ich sprawdzenia.
Funkcje GSM i WiFi – po włożeniu własnej karty SIM, należy sprawdzić poziom zasięgu (prawy górny róg), oraz to czy jest widoczny napis LTE (telefony kupione za granicą, mogą nie obsługiwać zakresu częstotliwości internetu LTE w innym kraju). Warto również wykonać połączenie testowe oraz otworzyć przeglądarkę sprawdzając czy strony ładują się prawidłowo. Funkcję WiFi najłatwiej zweryfikować łącząc się z niezabezpieczoną siecią publiczną (np. w galeriach handlowych) lub aktywując i łącząc się z Hotspot w swoim obecnym iPhone, Ustawienia>Hotspot osobisty.
Głośniki, mikrofony i kamery – Sugerujemy wykorzystanie aplikacji Dyktafon, nagrywając i odtwarzając dźwięk, który powinien być bez zastrzeżeń, słyszalny zarówno z górnego jak i dolnego głośnika. Dodatkowo warto nagrać wideo używając przedniej i głównej kamery z dźwiękiem w tle i jednoczesną zmianą położenia urządzenia (iPhone posiada kilka mikrofonów, które mogą uaktywniać się i wyłączać w zależności od pozycji trzymania urządzenia). Jednocześnie sprawdź wszystkie tryby kamer (zdjęcie, wideo, itd) i poprawność ich działania wykonując kilka zdjęć, zbliżeń, kontrolując przy tym ostrość obrazu. Porada – kierując obiektyw na białe/jasne tło łatwo zlokalizować defekty (szare plamy) soczewki kamery.
Bateria – W aplikacji Ustawienia>Bateria>Kondycja baterii (nie powinien być tutaj widoczny komunikat „Serwis”) możesz sprawdzić pozostałą maksymalną pojemność baterii. Wskazanie powinno być jak najwyższe, a wynik w okolicach 80% może poskutkować koniecznością wymiany baterii po zakupie, jeśli nie od razu to w najbliższym czasie.
Ekran – Działanie ekranu należy sprawdzić w zakresie poprawnego wyświetlania obrazu, najlepiej włączając białe tło, które szybko pozwala zlokalizować przebarwienia lub martwe piksele oraz działanie dotyku, najlepiej w aplikacji Notatnik. Wybieraj funkcję odręcznego pisma, możesz sprawdzić na całej powierzchni czy rysowana linia nie jest przerywana, a zmiana natężenia nacisku powoduje pogrubienie rysowanej linii. W urządzeniach iPhone 8 i nowszych, w aplikacji Ustawienia>Ekran i jasność> powinna być obecna funkcja True Tone, a jej brak może świadczyć o wcześniejszej wymianie ekranu który nie został zaprogramowany lub nie posiada oryginalnego wyświetlacza. Warto również pamiętać, że w urządzeniach przed iPhone X, problemy z działaniem dotyku, wymuszają wymianę całego ekranu, a w modelach iPhone X i nowszych, wystarczająca do przywrócenia sprawności funkcji, będzie wymiana samej szybki z dotykiem.
Touch ID / Face ID – Przejdź do aplikacji Ustawienia i znajdź pozycję Touch ID i kod lub Face ID i kod, w zależności od modelu. Warto dodać odcisk palca lub wygląd twarzy, sprawdzając czy czy cały proces przebiega prawidłowo. Po konfiguracji zablokuj ekran i odblokuj za pomocą skonfigurowanej metody.
Złącze ładowania – Jeden z najczęściej zużywających się elementów z którym mogą występować problemy. Sprawdź gniazdo ładowania w iPhone, podłączając do niego przewód, który po podpięciu nie powinien się ruszać w gnieździe. Reakcja na podłączenie powinna każdorazowo bez zastrzeżeń sygnalizować proces ładowania. Przed odłączeniem przewodu, sprawdź czy zwiększa się poziom naładowania baterii.
Funkcja GPS i Żyroskop – W celu weryfikacji pomocna będzie aplikacja Mapy. Wpisując lokalizację docelową i wykonując kilka kroków oraz zmian kierunku, można łatwo sprawdzić poprawność śledzenia dzięki funkcji GPS oraz obracania ekranu w kierunku w którym się poruszamy za co odpowiada żyroskop.
Stan wizualny. Choć najważniejszy jest stan techniczny i prawidłowa praca podzespołów urządzenia, warto aby od strony wizualnej iPhone również prezentował się najlepiej jak to możliwe.
Obudowa – Otarcia, rysy i wgięcia, to standardowe ślady powstające podczas użytkowania iPhone i praktycznie nia ma możliwości ich uniknięcia. Najważniejsza jest weryfikacja poprawności numeru IMEI znajdującego się na obudowie (modele iPhone 5, 5s, SE 1 generacji, 6, 6 Plus) lub na tacce SIM (modele nowsze) z tym znajdującym się w aplikacji Ustawienia>Ogólne>To urządzenie>IMEI. Warto sprawdzić działanie przycisków głośności, blokady i przełącznika wyciszania, a także czy na około wyspy aparatu nie ma widocznej szczeliny. Nieprawidłowości w wyżej opisanych miejscach, mogą świadczyć o wymienionej wcześniej obudowie lub szybce obudowy.
Szybka – Rysy powstające na szybce ekranu są niegroźne i ich ilość powinna być indywidualnie akceptowana przez nowego użytkownika. Obecne pęknięcia przyczyniają się do zmniejszenia odporności na zawilgocenia, a także osłabienia konstrukcji mogąc doprowadzić do uszkodzeń samego wyświetlacza, co znacznie zwiększy koszt koniecznej naprawy. Cały ekran powinien być dobrze spasowany z obudową. Po delikatnym ściśnięciu nie powinno być uskoku, a na samym wyświetlaczu nie mogą pojawiać się odbarwienia. Odstający ekran od obudowy, może świadczyć o napuchnięciu baterii, szczególnie jeśli jej kondycja w aplikacji Ustawienia nie jest najlepsza lub posiada widoczny status „Serwis”.
Wilgoć – Bardzo duża liczba iPhone, które przyjmujemy do serwisu posiada widoczne ślady po kontakcie z wilgocią. Takie urządzenie bez podjęcia odpowiednich działań serwisowych, może mieć znacznie skróconą żywotność, a także mogą występować nieoczekiwane awarie. Zwróć uwagę czy na samym wyświetlaczu, szczególnie jasnym tle, nie pojawiły się przejaśnienia lub jasne zacieki. Po wyjęciu szufladki karty SIM, wewnątrz obudowy powinien być widoczny biały czujnik wilgoci LCI, którego czerwone zabarwienie sugeruje kontakt urządzenia z wilgocią. Jakiekolwiek podejrzenia lub znaki mogące świadczyć o zalaniu, powinny dyskwalifikować iPhone do zakupu.
Akcesoria – Ważne, żeby do urządzenia w komplecie poprzedni właściciel dołączał oryginalne i działające akcesoria. Należy sprawdzić kondycję przewodu ładowania (nie powinien być popękany), oraz samej ładowarki. Słuchawki też będą przydatnym dodatkiem, szczególnie jeśli nie były wcześniej używane.
W przypadku podjęcia decyzji o zakupie iPhone z uszkodzeniami mechanicznymi lub niedziałającymi funkcjami, zweryfikuj możliwość i kwotę naprawy w zaufanym salonie serwisowym, który będzie w stanie rzetelnie pomóc w ocenie opłacalności zakupu. W tej kwestii nie warto do końca polegać na zapewnieniach sprzedającego o wysokiej wartości iPhone pomimo jego uszkodzeń, ze względu na niski koszt naprawy. Dociera do nas wiele informacji, z których można wywnioskować, że ze względu na brak wiedzy i doświadczenia, powielane są przekłamane lub nieprawdziwe informacje w zakresie naprawy urządzeń iPhone.
10 kroków do udanego zakupu używanego iPhone.
1. Upewnij się, że iPhone pochodzi z bezpiecznego i zaufanego źródła.
2. Sprawdź zgodność numerów IMEI w ustawieniach i na obudowie lub szufladce SIM.
3. Potwierdź, że urządzenie nie zostało zakupione w systemie ratalnym.
4. Urządzenie nie powinno mieć aktywnej blokady iCloud i SIM lock.
5. Jeśli urządzenie jest objęte gwarancją, potwierdź datę jej zakończenia.
6. Sprawdź, poprawność pracy najważniejszych funkcji i podzespołów: GSM, WiFi, głośniki, kamery, mikrofony, bateria, ekran, Face ID/Touch ID, złącze ładowania, GPS i żyroskop.
7. Sprawdź iPhone od strony wizualnej.
8. Wyklucz kontakt z wilgocią.
9. Sprawdź obecność i stan akcesoriów.
10. Jeśli kupujesz iPhone, który posiada uszkodzenia, upewnij się, że kwalifikują się one do naprawy i potwierdź jej koszt w zaufanym salonie serwisowym.
W przypadku pojawienia się dodatkowych pytań, zapraszamy do kontaktu: FixMe Serwis Apple
Poznaj ceny serwis iPhone
Dowiedz się jak wydłużyć czas pracy iPhone na baterii
oraz co trzeba wiedzieć o wymianie ekranu iPhone
Comments